Sztuczne źródła oświetlenia stałego przeszły daleką drogę od początku swego istnienia. Choć dawniej były uważane przez zawodowych fotografów za nieprofesjonalne, tak obecnie są używane praktycznie w każdej dziedzinie ich zawodu. Światło żarowe o niezadowalających parametrach zostało stopniowo wyparte na rzecz nowszych technologii, oferujących zdecydowanie lepsze efekty. Oświetlenie ciągłe jest także nieodłączną częścią planów filmowych od samego początku istnienia kinematografii – początkowo w formie lamp rtęciowych lub reflektorów łukowych, obecnie zaś w postaci lamp LED oraz wyładowczych. Nieustanny postęp technologiczny również stale wprowadza zmiany w parametrach lamp, dzięki którym święcą one z coraz większą siłą, przy jednoczesnym zmniejszaniu się ich gabarytów.

Obecnie na rynku foto-video znajduje się niezliczenie wiele różnych modeli lamp światła stałego, a ich ilość stale rośnie. Aby ułatwić nieco wybór odpowiedniego urządzenia, w poniższym tekście przybliżymy Wam wady i zalety oświetlenia ciągłego oraz jego rodzaje.



Światło stałe do fotografii

Lampy świecące światłem ciągłym są obecnie najczęściej wykorzystywane przy portretach, zdjęciach modowych lub kulinarnych, a także przy martwej naturze. W fotografii niemowlęcej oraz zwierzęcej korzysta się w dużej mierze wyłącznie z tego typu lamp – ostre i gwałtowne światło lampy błyskowej mogłoby wystraszyć małego modela i uniemożliwić dalszą pracę. Innym, wyjątkowym zastosowaniem światła stałego jest lightpainting, czyli technika malowania światłem na długich ekspozycjach, praktykowana nawet przez samego Picasso. Choć wymaga ona nieco praktyki i wyczucia efektu końcowego, przynosi bajkowe rezultaty, niemożliwe do osiągnięcia w żaden inny sposób.

Ważną zaletą lamp światła stałego w fotografii jest możliwość podglądu efektu końcowego na żywo. Dzięki temu na bieżąco można sprawdzać, jak światło wchodzi w interakcję z fotografowanym obiektem, w jakim kierunku oraz z jaką jakością świeci. Pozwala to na wprowadzanie zmian i poprawek na planie, bez konieczności robienia zdjęcia poglądowego za każdym razem. Należy jednak pamiętać o wyłączaniu pozostałych źródeł światła na planie, szczególnie jeśli pracuje się w domu – żarówki używane na co dzień mogą negatywnie wpłynąć na barwy na zdjęciu, a obiekty oświetlane przez wiele źródeł światła będą rzucać cienie w każdym możliwym kierunku.


sta%C5%82e-artyku%C5%82.jpg



Światło stałe w filmie

Choć w przypadku fotografii światło stałe można stosować często zamiennie z błyskowym, podczas filmowania nie istnieje niestety taka możliwość. Lampy światła ciągłego są niezbędne do pracy przy realizacji video – błysk można wykorzystać jedynie w celu uzyskania specjalnego efektu na nagraniu, na przykład gdy przewidziana jest scena odbywająca się podczas burzy. Oświetlenie filmowe jest też często dużo mocniejsze niż to wykorzystywane w fotografii.

Dobór odpowiednich źródeł światła to kluczowa kwestia przy realizacjach video – inaczej oświetlimy wieczornego vloga czy YouTube’owy unboxing, a innych rozwiązań będzie wymagał przestronny set z udziałem kilku aktorów. Przy profesjonalnych, komercyjnych projektach filmowych nierzadko wykorzystuje się całe rozbudowane systemy zdalnie sterowanych, skoordynowanych ze sobą źródeł światła. Ich najczęściej spotykany rodzaj to lampy wyładowcze, choć nieustający rozwój technologii pozwala obecnie na zastąpienie ich światłem LED. Na planach filmowych używa się także wielu modyfikatorów światła, takich jak softboxy, dyfuzory, filtry lub odbłyśniki – dzięki nim gaffer, czyli osoba odpowiedzialna za oświetlenie podczas pracy nad filmem, może je precyzyjnie kontrolować i dostosować jego właściwości do światła zastanego lub specyficznego nastroju danej sceny.


sta%C5%82e-artyku%C5%82.jpg



Wady i zalety światła ciągłego

ZaletyWady
• jest uniwersalne – może być używane w fotografii i filmie
• wyjątkowo proste w obsłudze
• często oferuje możliwość zmiany mocy światła
• przeważnie tańsze niż studyjne lampy błyskowe
• bardzo szeroki wybór modeli i rodzajów lamp
• potrzebna wysoka moc lamp, by uzyskać dużą głębię ostrości
• nagrzewają się podczas wielogodzinnej pracy
• nie zawsze da się do nich przymocować modyfikatory



Na co zwrócić uwagę przy wyborze lampy?


• Dostępne funkcje – panele i lampy studyjne LED najczęściej występują w dwóch wariantach: ze stałą oraz zmienną temperaturą barwową. Modeli z drugiej kategorii można używać ich w wielu różnych warunkach oświetleniowych, również przy pracy ze światłem zastanym. Ważna jest także możliwość zdalnego sterowania daną lampą – gdy zostanie zamontowana wysoko na statywie, dostęp do niej będzie znacznie utrudniony.

• Współczynnik CRI – to sposób na określenie tego, jak dobrze zostaną odwzorowane barwy na zdjęciu. Odnośnikiem dla skali tej wartości jest Słońce, które charakteryzuje się CRI na poziomie 100. Należy więc szukać lamp wyłącznie o jak najbardziej zbliżonej wartości. Użycie tanich modeli, oferujących CRI poniżej 90 sprawi, że kolory na zdjęciu będą wypłowiałe i mało nasycone.

• Strumień świetlny – moc wyrażona w watach nie zawsze jest wartością określającą siłę światła. Lampy określone jako 60-watowe mogą różnić się między sobą strumieniem świetlnym, w zależności od tego, jaki rodzaj diod został wykorzystany w ich konstrukcji. Obecnie produkowane lampy i panele oferują często silne światło przy stosunkowo niskim poborze mocy. Im wyższa wartość strumienia świetlnego wyrażona w lumenach (lm), tym silniejszym światłem dysponuje lampa. To szczególnie ważne w przypadku urządzeń oferujących regulację siły światła, ponieważ dzięki tej funkcji ich moc można dostosować do wielu różnych warunków, co czyni z nich wszechstronne narzędzia.


sta%C5%82e-artyku%C5%82.jpg



Rodzaje lamp światła stałego

• Świetlówki fotograficzne

Najtańszy rodzaj lamp dla początkujących i osób szukających niskobudżetowych rozwiązań. Nie oferują niestety możliwości zmiany temperatury barwowej, ani płynnej regulacji mocy światła. Dotychczas bardzo popularnym rozwiązaniem były świetlówki energooszczędne, jednak ze względu na ich niezbyt zadowalające parametry, zalecamy korzystanie wyłącznie z żarówek LED. Znaleźć je można między innymi w zestawie Quadralite LEDTuber – to podstawowy komplet zawierający 2 żarówki, oprawki montażowe, parasolki oraz statywy.

• Panele LED

Urządzenia te cieszą się stale rosnąca popularnością ze względu na ich stosunkowo niską cenę i kompaktowe wymiary. Często używają dwóch sposobów zasilania – sieciowego lub akumulatorowego. Panele LED Występują w wielu różnych rozmiarach, od niewielkich świateł nakamerowych, aż po duże panele mogące oświetlić nawet całą sylwetkę. Obecnie na rynku znaleźć można także szeroki wybór kształtów – prostokątne, kwadratowe, okrągłe, tuby i miecze, a nawet takie w kształcie gwiazdy lub serca. Szczególną sympatią użytkowników cieszą się jednak lampy pierścieniowe, które idealnie sprawdzają się przy fotografii portretowej.

Specjalnym rodzajem paneli LED są urządzenia oferujące nie tylko światło naturalne, ale także kolorowe (RGB). Najtańsze rozwiązania oferują kilka odgórnie zaprogramowanych barw, natomiast korzystając z bardziej zaawansowanych modeli, mamy możliwość płynnej zmiany i wyboru dowolnego koloru z całego ich spektrum.

Jedynym mankamentem lamp tego typu jest fakt, że rzadko oferują możliwość skorzystania z modyfikatorów światła innych, niż te najprostsze, dołączone do zestawu. Softboxy do paneli LED to przeważnie akcesoria dedykowane do konkretnych modeli urządzeń – pozostaje więc jedynie dostosowanie ich światła domowymi sposobami.

• Lampy studyjne LED

Profesjonalne rozwiązanie dla zawodowych twórców, ceniących sobie wysoką jakość sprzętu. Tak jak w przypadku paneli, zależnie od konkretnego modelu, oferują regulację mocy światła i temperatury barwowej, a najbardziej zaawansowane urządzenia umożliwiają także regulację kąta rozchodzenia się światła.

Lampy studyjne LED często wyposażone są w standardowe mocowanie akcesoriów typu Bowens, dzięki czemu można używać ich z szeroką gamą modyfikatorów światła, takich jak softboxy, czasze, strumienice lub wrota. Dzięki temu dają zdecydowanie większe pole do manewru i eksperymentowania niż pozostałe rodzaje lamp światła stałego. Należy jednak pamiętać o odpowiednim doborze akcesoriów w taki sposób, by były kompatybilne z mocą lampy – niewielkie urządzenia oferujące słabsze światło nie wypełnią nim softboxa o średnicy 150 cm.



Lampy światła stałego w foto-tip.pl

W kwestii oświetlenia filmowego i fotograficznego stawiaj wyłącznie na wysokiej jakości sprzęt od sprawdzonych marek. W ofercie sklepu foto-tip.pl znaleźć można szeroki wybór lamp światła stałego – posiadamy rozwiązania na każdy plan filmowy i fotograficzny, niezależnie od stopnia jego zaawansowania. Poza samym oświetleniem zaopatrzysz się u nas także we wszelkiego rodzaju modyfikatory światła. Z chęcią udzielimy również dodatkowych informacji oraz podzielimy się wiedzą na temat technik oświetleniowych. Zapraszamy do sprawdzenia naszego asortymentu oraz składania zamówień!



sta%C5%82e-artyku%C5%82.jpg