Budowa własnego studia fotograficznego to często symboliczny moment przejścia z amatorskiej pasji w profesjonalne źródło zarobku. Posiadając taką przestrzeń nie trzeba polegać na osobach trzecich i dostępności wynajmu – daje ono pełną swobodę działania i jest dostępne w dowolnym momencie, gdy tylko poczujesz napływ sił twórczych. Decyzja o utworzeniu takiego miejsca z pewnością jest jednak wymagająca i kosztowna, a także rodzi wiele pytań – jaki sprzęt kupić? Jak dużo sprzętu kupić? Czy trzeba inwestować w drogie, markowe rozwiązania?

Wyposażenie Twojego pierwszego studia fotograficznego w głównej mierze zależy od tego, jakie zdjęcia planujesz w nim wykonywać. Przy wyborze sprzętu warto mieć na uwadze fakt, że zdjęcia noworodków wymagają innych rozwiązań, niż fotografia portretowa czy modowa. W poniższym wpisie postaramy się udzielić odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania, a także podamy przykłady konkretnych rozwiązań do własnego studia fotograficznego, niezależnie od tego, czy jest to odpowiednio zaaranżowany, przydomowy garaż, czy przestronna sala lub hala.



Oświetlenie to podstawa

Na wyposażenie każdego studia fotograficznego składa się przede wszystkim dobry sprzęt oświetleniowy – lampy błyskowe lub światła stałego. Choć te pierwsze są bardziej rozpowszechnione ze względu na historię fotografii, to wymagają zdecydowanie większej wiedzy i wprawy w użytkowaniu. Lampy świecące ciągłym światłem jeszcze do niedawna były uważane za nieprofesjonalne, jednak obecnie – ze względu na niezachwiany rozwój technologii i stale ulepszane parametry aparatów – można używać ich w fotografii bez przeszkód. Jednak na jaki rodzaj oświetlenia najlepiej jest się zdecydować?

Odpowiedź na to pytanie nie jest tak prosta i jednoznaczna, jak mogłoby się wydawać. Ponawiając stwierdzenie z początku artykułu, wszystko jest zależne od tego, jaką dziedziną fotografii się zajmujesz lub planujesz zajmować. W ramach obu rodzajów światła znajdziesz też rozwiązania w bardzo szerokim wachlarzu cenowym – ważny jest więc również budżet, który przeznaczyłeś na wyposażenie studia.



Światło stałe do studia

Światło stałe jest rozwiązaniem najprostszym – nie wymaga specjalistycznej wiedzy ani praktyki w użytkowaniu, daje także możliwość podglądu rezultatu na żywo. Najczęściej używane jest w fotografii portretowej i dziecięcej, a także w fotografii produktowej. Światło ciągłe jest jednak zdecydowanie słabsze od błyskowego i wymaga szerokiego otwarcia przysłony, dając w zamian możliwość uzyskania bajkowej, płytkiej głębi ostrości i delikatnych efektów. Ten rodzaj lamp, poza fotografią, może być także wykorzystywane do kręcenia filmów – jeśli więc Twoja działalność zakłada tworzenie video, warto zastanowić się nad tą opcją. Dobrym, budżetowym rozwiązaniem na sam początek może być zestaw Quadralite LEDTuber, oparty na żarówkach ze światłem LED. Trzeba jednak pamiętać, że przysłowiowy apetyt rośnie w miarę jedzenia i po pewnym czasie komplet taki może już nie spełnić naszych oczekiwań. Fotografowie szukający rozwiązania długoterminowego powinni rozważyć zakup lamp lub paneli LED.



Studyjne lampy błyskowe

Lampy błyskowe towarzyszą fotografii niemal od samego początku i tak samo jak światło naturalne są z nią bardzo blisko związane. To najczęściej spotykany rodzaj lamp w studiu fotograficznym. Dzięki mocnemu wyładowaniu wypuszczanemu w momencie wykonania zdjęcia, są w stanie poprawnie oświetlić kadr nawet w pomieszczeniu bez okien, w całkowitej ciemności. Z tego względu wymagają często niskich wartości ISO oraz mocno domkniętej przysłony. Zdjęcia wykonane przy użyciu światła błyskowego będą wyraźne, z dużą głębią ostrości, a w przypadku użycia krótkich czasów naświetlania sprawią wrażenie momentu unieruchomionego w czasie.

Na sam początek przygody ze światłem błyskowym w studio polecamy niedrogie lampy Quadralite i Godox z serii Up! X lub SK II. Są kompaktowe i wyjątkowo proste w użyciu, a co najważniejsze – posiadają wbudowany odbiornik radiowy i mogą być używane jako część większego zestawu, jeśli tylko nastawiamy się na rozwój naszego studia. Tym, którzy szukają rozwiązania o nieco większej mocy i możliwościach, możemy polecić serie Move X oraz GS II – tak samo jak we wcześniej wspomnianych lampach, uwzględniono w nich wbudowany odbiornik radiowy, lecz ich błysk jest silniejszy. Zawodowcy decydujący się na profesjonalny sprzęt w ramach uzupełnienia lub poszerzenia posiadanego zestawu najczęściej wybierają lampy z serii Quadralite Pulse Pro X lub Godox QT II. Każda z nich występuje w kilku wariantach mocy błysku. Aby dowiedzieć się więcej na temat wymienionych wyżej modeli, zachęcamy do skorzystania z funkcji porównywania produktów w naszym sklepie.





Nadajniki do systemu X

Decydując się na światło błyskowe, należy pamiętać także o rozwiązaniu umożliwiającym koordynację lampy z aparatem. W dawnych czasach do tego celu używało się kabli synchronizacyjnych, obecnie jednak korzysta się z radiowych wyzwalaczy, umożliwiających bezprzewodową komunikację między urządzeniami.

Najtańsze rozwiązania, takie jak Navigator X Basic umożliwiają najprostszą pracę w trybie manualnym, są idealne do wyzwalania lamp studyjnych wymienionych powyżej. Jeśli jednak planujemy pracować z lampami oferującymi funkcje TTL czy HSS, warto pomyśleć o bardziej zaawansowanych modelach nadajników, takich jak seria Navigator X lub Xpro, które je obsłużą. Wszystkie urządzenia z serii X są kompatybilne zarówno z lampami Quadralite, jak i Godox. Sterowniki i wyzwalacze są dostępne w wersjach do wszystkich najpopularniejszych obecnie marek aparatów – Canon, Nikon, Olympus/Panasonic, Pentax, Sony oraz Fuji.



Modyfikatory światła do lamp

Światło emitowane bezpośrednio przez lampy błyskowe najczęściej jest bardzo ostre – zdjęcia wykonane przy nim są wyjątkowo kontrastowe, a cienie ciemne i wyraźnie zaznaczone. Nie zawsze jest to efekt pożądany na fotografii i z tego względu stosuje się dodatkowe akcesoria modyfikujące światło. Wśród nich wyróżniamy między innymi:

  • softboxy – najlepszy rodzaj modyfikatorów światła; wzmacniają, ukierunkowują i rozpraszają je.
  • parasolki – rozwiązanie budżetowe, za pomocą którego rozproszysz lub odbijesz światło.
  • czasze – podstawowe akcesorium kierunkujące światło.

Pamiętaj jednak, że za pomocą wymienionych wyżej modyfikatorów uzyskasz zupełnie różne efekty na zdęciu. Softboxy, choć najdroższe ze wszystkich trzech, dadzą Ci najwięcej możliwości i najlepszą kontrolę nad światłem. Najczęściej spotykanym przy nich rodzajem mocowania jest Bowens – posiadają je wszystkie wyżej wymienione lampy. Kupując jedną z nich, lub inną, zgodną z tym standardem, zagwarantujesz sobie niemal bezgranicznie szeroki wybór akcesoriów do kształtowania światła. Jeśli jednak nie planujesz początkowo inwestować dużych kwot w zakup sprzętu, parasolki mogą sprawdzić się równie dobrze. Najtańsze z nich są dostępne już od 25 zł, są lekkie i przenośne – możesz je zabrać ze sobą nawet na sesję w plenerze. Obecnie każda studyjna lampa błyskowa jest wyposażona w miejsce do przymocowania parasolki, dzięki czemu nie należy obawiać się braku kompatybilności.



Tła fotograficzne – nie tylko karton!

Myśląc o studiu fotograficznym, najczęściej w pierwszej kolejności wyobrażamy sobie przestrzenne, jasne pomieszczenie z tłem ustawionym w centralnym punkcie, na dwóch statywach lub zamocowanym przy suficie. Choć jest to ważny element wyposażenia przestrzeni kreatywnej, to nie trzeba kupować go już na samym początku – kartonowe rolki są ciężkie i nie należą do najtańszych. Zamiast nich, jako tło wykorzystać można przede wszystkim ściany w Twoim studio. Jeśli jednak cenisz sobie różnorodność, dobrze będzie zainwestować w podstawowy system do zawieszenia tła – poprzeczkę oraz dwa statywy, na których zawiesić można dowolną, wybraną przez Ciebie tkaninę. Dostępny jest także gotowy zestaw do zawieszenia w komplecie z torbą do przechowywania. Należy jednak mieć na uwadze, że tła materiałowe mają często widoczną fakturę oraz bardzo wysoką tendencję do zagnieceń, przez co trzeba je często prasować i odświeżać, by wyglądały na zdjęciu możliwie jak najbardziej atrakcyjnie.

Osobom szukającym profesjonalnych rozwiązań już na sam początek, polecamy wspomniane wcześniej tła kartonowe, które już od kilkudziesięciu lat cieszą się uznaniem zawodowców zajmujących się fotografią studyjną. Są przede wszystkim jednolite i nie posiadają faktury – dzięki temu będą się estetycznie prezentować nawet na zdjęciach z dużą głębią ostrości. Choć ulegają zużyciu zdecydowanie szybciej niż tła materiałowe i z tworzyw sztucznych, to rekompensują to imponującą długością sięgającą nawet 11 metrów. Dzięki takiemu rozwiązaniu, zniszczony lub zabrudzony fragment papieru można odciąć, a rolkę rozwinąć dalej, ciesząc się świeżym "podkładem" pod wykonywane zdjęcia. Tła kartonowe występują najczęściej w trzech wariantach szerokości – 1,36 oraz 2,18 lub 2,72 m, dając możliwość wyboru zależnie od metrażu posiadanej przestrzeni. Szeroki wybór kolorów dodatkowo poszerzy Twoje możliwości kreatywne.





Zestawy studyjne – rozwiązania gotowe do działania

Szeroki wybór lamp, modyfikatorów i akcesoriów niejednokrotnie wprowadzał w zakłopotanie i sprawiał nieco trudności w podjęciu ostatecznej decyzji. Kupowanie tak wielu osobnych sprzętów fotograficznych może w istocie przysporzyć kłopotów i wątpliwości. Jeśli więc szukasz rozwiązania prostego, zawierającego wszystkie niezbędne elementy do fotografii studyjnej w jednym, praktycznym zestawie – spieszymy z pomocą. Poniżej prezentujemy kilka zestawów, w skład których wchodzą dwie lampy błyskowe, statywy oraz modyfikatory światła.


Quadralite Up! 400 Kit

Podstawowy komplet studyjny dla początkujących – mocna lampa błyskowa w zestawie z dwoma statywami i parasolami rozpraszającymi. To idealne rozwiązanie dla osób rozpoczynających swoją przygodę ze światłem błyskowym.

Quadralite Move X 300 Kit

Nieco bardziej zaawansowany zestaw o większej mocy i szerszych możliwościach. Do kompletu dołączone sa dwa statywy, a także jeden softbox i jedna parasolka – takie zestawienie umożliwi Ci wypróbowanie różnych wariantów oświetleniowych i dokładne zapoznanie się z działaniem modyfikatorów światła.


Obydwa zestawy sprawdzą się w wielu dziedzinach fotografii – za ich pomocą uchwycisz piękne zdjęcia portretowe, modowe lub kulinarne. Są też w pełni kompatybilne z systemem wyzwalania Godox X i Quadralite X, do pracy wymagają dodatkowego nadajnika, który zsynchronizuje je z aparatem.



Wyposaż studio fotograficzne z foto-tip!

Wszystkie wspomniane w artykule akcesoria i sprzęty fotograficzne kupisz u nas w atrakcyjne cenie, a także z darmową dostawą dla zamówień powyżej 500 zł. Gorąco zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą na stronie foto-tip.pl lub w sklepie stacjonarnym w Krakowie, przy ulicy Bonarka 11. Nasz zespół składa się z eskpertów w zakresie oświetlenia i akcesoriów fotograficznych – w razie potrzeby chętnie wesprzemy Cię w wyborze sprzętu, który spełni Twoje oczekiwania. Jeśli artykuł nie rozwiał wszystkich Twoich wątpliwości i masz dodatkowe pytania odnośnie wyposażenia studia i sprzętu fotograficznego, skontaktuj się z nami mailowo lub telefonicznie, pod numerem telefonu +48 12 357 66 05.