Najnowsze wpisy blogowe

Jaką lampę LED do filmowania wybrać? [TOP 9]

Jaką lampę LED do filmowania wybrać? [TOP 9]

Filmowe lampy LED to dość rozległa kategoria sprzętu – znajdziemy wśród nich panele w każdym możliwym rozmiarze, miecze czy tuby, a każdy model oferuje zupełnie inne możliwości. Najmniej uwagi poświęca się jednak lampom LED COB, podczas gdy są one jednym z najlepszych osiągnięć rynku filmowego.Przyjrzyjmy się tym sprzętom bliżej i sprawdźmy, co mają do zaoferowania Quadralite oraz Godox w 2022 roku!

Szybka nawigacja:



Czym są LEDy COB?

Mówiąc najprościej, jest to specjalny rodzaj miniaturowych diod, połączonych ze sobą w jeden czip. W porównaniu z klasycznymi diodami DIP i SMD, spotykanymi w panelach LED, oferują zdecydowanie większą moc światła o wysokiej jednolitości – a to wszystko ze względu na ich wyjątkową konstrukcję. Zużywają także znacznie mniej prądu podczas pracy, jednak są wyjątkowo delikatne i wymagają odpowiedniego zabezpieczenia przed uszkodzeniem.

rodzaje diod LED SMD COB

Jak wybrać lampę LED do filmowania?

Nie jest tajemnicą, że odpowiednie oświetlenie to klucz do udanych filmów – bez względu na to, jaką treść planujesz w nim przekazać. Każdy twórca, który wiąże swoją przyszłość z YouTube, streamowaniem lub światem kina, powinien posiadać w zanadrzu zestaw lamp, który umożliwi mu zrealizowanie swoich twórczych planów niezależnie od pory dnia i roku. Jest to jednak wyjątkowo indywidualna kwestia, a decyzja o zakupie powinna być poparta wnikliwą analizą własnych potrzeb – dopiero na jej podstawie warto zastanowić się, czego oczekujemy od danej lampy.

Wybór odpowiedniego modelu powinien być przede wszystkim zależny od tego, jakie materiały planujesz nagrywać za jego pomocą. Przy węższych ujęciach, jak na przykład podczas streamingu, wideorecenzji, tutoriali czy filmów z rękodziełem, w zupełności wystarczy Ci niewielkie źródło światła. Jeśli natomiast Twoja kariera zmierza ku roli oświetleniowca na planach filmów, seriali czy teledysków, przydadzą Ci się mocne lampy, które obejmą swoim światłem cały przewidziany kadr.

oświetleniowiec z lampą filmową LED na planie wdeo

W wyborze lampy LED do filmowania kluczową rolę gra także budżet. Każdy twórca ma w końcu inne możliwości finansowe – jedni będą szukać niedrogich rozwiązań, innym natomiast zależy na maksymalnej funkcjonalności i najwyższej jakości wykonania. Na całe szczęście rynek oświetlenia LEDowego jest niezwykle zróżnicowany, dzięki czemu wszyscy mają możliwość znalezienia lampy dokładnie odpowiadającej każdej potrzebie. Przyjrzyjmy się kilku podstawowym kwestiom, które należy wziąć pod uwagę podczas kupowania filmowej lampy LED:


Rozmiar to nie wszystko

Rozmiar lampy jest pierwszym parametrem specyfikacji, który może pomóc nam w określeniu siły jej światła. Przeważnie idzie on w parze z mocą oraz ceną urządzenia, choć nie jest to sztywna zasada. Rynek oświetlenia filmowego dalej prężnie się rozwija, przez co dostępne dziś lampy mogą poszczycić się bardziej kompaktową obudową, niż te produkowane jeszcze choćby 5 lat temu.

Kable i baterie, czyli o zasilaniu

Lampy LED zasadniczo dzielą się na dwie grupy: pierwsza z nich zasilana jest wyłącznie sieciowo, natomiast druga umożliwia również bezprzewodową pracę na akumulatorach. Ostateczna decyzja powinna więc zależeć od tego, jakimi projektami planujesz się zajmować – lampy podłączane do gniazdka doskonale sprawdzą się w pomieszczeniach studyjnych, jednak w plenerze niezastąpione będą światła zasilane akumulatorem, szczególnie jeśli budżet nie pozwala na wynajęcie stacji zasilania lub agregatu.

Filmowa lampa LED z softboxem i gridem

Moc światła – jak z nią w końcu jest?

Gdy próbujemy oszacować jak intensywne jest światło danej lampy, bardzo często w pierwszej kolejności kierujemy wzrok w stronę wartości określonej w watach. Choć może ona dać nam względne pojęcie o możliwościach lampy, to nie jest miarodajnym wyznacznikiem siły jej strumienia świetlnego – w watach określamy jedynie pobór mocy, który może być różny nawet dla urządzeń o zbliżonej sile światła. Doskonałym przykładem są lampy Godox ML30 i LC30, wspomniane w zestawieniu poniżej.

Szukając informacji o mocy światła, należy zwrócić uwagę na parametry podane w luksach (lx) – określają one intensywność strumienia świetlnego w danej odległości od lampy, przeważnie 0,5 oraz 1 m. Jednak i on jest zależny od stosowanych modyfikatorów, a pomiary robione są bardzo często wraz z czaszami wzmacniającymi intensywność światła.

Filmowe ciepło-zimno

Lampy LED występują zazwyczaj w dwóch wersjach – ze stałą temperaturą barwową, wynoszącą zazwyczaj ok. 5600 K (Daylight) lub z możliwością jej dostosowania (Bi-Color). Zakresy różnią się pomiędzy poszczególnymi urządzeniami, ale przeważnie umożliwiają one regulację od bardzo ciepłego do chłodnego światła. Modele oferujące stałą barwę są też przeważnie nieco mocniejsze od ich dwukolorowych odpowiedników, ale zmiana charakteru ich światła będzie wymagać użycia odpowiednich filtrów korekcyjnych: ocieplających (CTO) oraz ochładzających (CTB).

lampy LED i modyfikatory Godox

Kształtowanie światła

Kreowanie odpowiedniego efektu czy nastroju w filmie często wymaga użycia światła o zróżnicowanym charakterze. Z tego względu warto sprawdzić, czy rozważana przez nas lampa oferuje możliwość podłączenia modyfikatorów światła. Wiele modeli wyposażanych jest w popularne mocowanie Bowens, dzięki któremu można do nich podłączyć softboxy, czasze oraz wiele innych akcesoriów zmieniających charakter światła, jednak mniejsze urządzenia najczęściej korzystają z dedykowanych modyfikatorów.

Walka z wiatrakami

Lampy filmowe potrafią wydzielać znaczne ilości ciepła w trakcie pracy, szczególnie jeśli są ustawione na wysoką moc. Aby nie doszło do przegrzania, w ich konstrukcji stosuje się elementy chłodzące, najczęściej w postaci wiatraka. Niektóre modele są jednak wyposażane w specjalne systemy rozprowadzania ciepła, dzięki czemu mogą jednocześnie oferować stosunkowo dużą moc światła oraz cichą pracę. Wybrane lampy oferują także specjalny, cichy tryb pracy, który zapobiega uruchomieniu wiatraka, jednak przeważnie ogranicza on jednocześnie maksymalną moc lampy.

Lampy LED Godox M200 światło na planie filmowym



Ranking lamp LED do filmowania w Foto-Tip

Przeglądając dostępne w internecie artykuły i poradniki o lampach LED zauważyliście pewnie, że żaden z nich nie skupia się wyłącznie na prawdziwych lampach filmowych – bardzo często obejmują one także niewielkie panele LED lub mieszają w zestawieniu oświetlenie błyskowe ze stałym. Z tego właśnie względu postanowiliśmy przygotować nasz własny ranking, w którym poznacie najlepsze lampy LED z chipem COB dostępne w naszym sklepie. Sprawdźcie, co mają do zaoferowania marki Quadralite oraz Godox!

Lampy we wszystkich poniższych kategoriach podzieliliśmy na trzy progi finansowe – urządzenia budżetowe, ze średniej półki oraz profesjonalne, oferujące najszersze spektrum możliwości. Każda z nich oferuje także możliwość podłączenia modyfikatorów światła – w zdecydowanej większości z nich zastosowano standardowe obecnie mocowanie Bowens, wyjątkiem są jedynie lampy Godox z serii LC oraz ML, korzystające z dedykowanych akcesoriów. Zdecydowana większość modeli w zestawieniu występuje zarówno w wersji Daylight, jak i Bi-Color.


UWAGA!
Podane poniżej parametry natężenia światła lamp były mierzone wraz z reflektorem
dołączanym do zestawu, który znacznie zwiększa intensywność strumienia świetlnego.

1000 lux odpowiada ekspozycji 1/50 s  •  f/2,8  •  ISO 100



Lampy LED do 60 W



Najtaniej – Godox LC30

Lampa LED Godox LC30 Daylight Bi-color ranking

Daylight Bi-Color
Pobór mocy: 33 W 38 W
Natężenie
światła (1 m):
9600 lux 8890 lux
Wymiary: 8 ⨯ 8 ⨯ 9 cm
Zasilanie: Sieciowe  
Akumulator
Inne: Tryby efektowe
W zestawie: Dyfuzor
Kabel sieciowy
Adapter montażowy

SPRAWDŹ CENĘ

Nasza pierwsza, najtańsza propozycja to wyjątkowo kompaktowe źródła światła – są podobnego rozmiaru co zwykły kubek na kawę. Swój zaskakująco intensywny strumień świetlny zawdzięczają wbudowanemu reflektorowi, jednak z uwagi na swoje wymiary, współpracują tylko z dedykowanymi akcesoriami ML-CD15 oraz ML-CS1625. Wewnątrz ich obudowy znajduje się niewielki wiatraczek, który pracuje tak cicho, że żaden mikrofon z pewnością go nie wychwyci, nawet gdy lampy będą ustawione bardzo blisko.



Średnia półka – Quadralite SVL-400 Plus

Lampa LED Quadralite SVL-400 ranking

Daylight
Pobór mocy: 40 W
Natężenie
światła (1 m):
Brak informacji :(
Wymiary: 25 ⨯ 14 ⨯ 20 cm
Zasilanie: Sieciowe  
Akumulator 
Inne:
W zestawie: Torba
Kabel sieciowy
Adapter montażowy

SPRAWDŹ CENĘ

Quadralite SVL-400 to prosta, podstawowa lampa LED, dostępna wyłącznie w wersji Daylight, o temperaturze barwowej 5600 K. Jako jedyna w tej kategorii, oferuje jednak możliwość podłączenia softboxów i innych modyfikatorów światła z mocowaniem Bowens o wadze max. 1 kg. Model ten będzie dobrym rozwiązaniem dla każdego twórcy, któremu zależy na zachowaniu jednakowego wyglądu każdego nagrywanego materiału. W zestawie z lampą znajduje się także solidna torba transportowa.



Sprzęt PRO – Godox ML30

Lampa LED Godox ML30 Daylight Bi-color ranking

Daylight Bi-Color
Pobór mocy: 37,6 W 40 W
Natężenie
światła (1 m):
45700 lux 41100 lux
Wymiary: 12 ⨯ 12 ⨯ 9 cm
Zasilanie: Sieciowe  
Akumulator 
Inne: Tryby efektowe
Zdalne sterowanie
W zestawie: Reflektor
Kabel sieciowy
Uchwyt
Adapter NP-F

SPRAWDŹ CENĘ

Wybór tej lampy nie należał do najprostszych – może nie sprawia ona wrażenia profesjonalnej, lecz jest niezwykle funkcjonalna i wszechstronna. Dzięki dwóm rodzajom zasilania sprawdzi się zarówno podczas filmowania w studio, jak i w plenerze, a jej aluminiowa obudowa wytrzyma regularną pracę w intensywnych warunkach. Specjalny uchwyt umożliwia zamocowanie lampy na statywie oświetleniowym lub wygodne doświetlenie dynamicznych scen „z ręki”.

Tak samo jak jej mniejsze rodzeństwo z serii LC, lampa LED ML30 oferuje tryby efektowe i korzysta z identycznych, dedykowanych akcesoriów modyfikujących światło. Jej parametry można dostosować także zdalnie, z poziomu funkcjonalnej aplikacji Godox Light. W ramach serii ML dostępna jest także jej mocniejsza, 60-watowa wersja.



Lampy LED do 100 W


Najtaniej – Quadralite VideoLED 600

Lampa LED Quadralite VideoLed 600 Daylight Bi-color ranking

Daylight Bi-Color
Pobór mocy: 60 W
Natężenie
światła (1 m):
6490 lux 8800 lux
Wymiary: 14 ⨯ 18 ⨯ 23 cm
Zasilanie: Sieciowe  
Akumulator
Inne:
W zestawie: Reflektor
Kabel sieciowy

SPRAWDŹ CENĘ

Kolejny przykład lampy do niewielkiego studia filmowego – ten model również może być zasilany wyłącznie za pomocą kabla sieciowego. Choć oferuje on tylko podstawowe funkcje, to na liście jego zalet wymienić można przede wszystkim wyjątkowo kompaktowe wymiary oraz solidną, metalową obudowę. Różnicę w natężeniu światła lampy zawdzięczają reflektorom dołączanym do zestawu – wersja Bi-Color wyposażona jest w jego nową wersję, która jest w stanie „wyciągnąć” z urządzenia dodatkowe 2000 lux.



Średnia półka – Godox SL100

Lampa LED Godox SL100 Daylight Bi-Color ranking

Daylight Daylight
Pobór mocy: 100 W
Natężenie
światła (1 m):
≈ 32100 lux
Wymiary: 24 ⨯ 21 ⨯ 13 cm
Zasilanie: Sieciowe  
Akumulator 
Inne: Tryby efektowe
Zdalne sterowanie
W zestawie: Reflektor
Kabel sieciowy

SPRAWDŹ CENĘ

Jeśli zależy Ci na możliwie jak największej mocy przy niezbyt pokaźnym budżecie, lampy z serii SL będą strzałem w dziesiątkę. Poza wyjątkowo silnym strumieniem światła, urządzenia te mogą poszczycić się stosunkowo kompaktowymi wymiarami. Tak jak i niemal każda lampa Godox w naszym zestawieniu, model SL100 występuje w wersji Daylight oraz Bi-Color, jednak może być zasilana wyłącznie z gniazdka sieciowego. W ramach całej serii SL dostępnych jest także wiele innych lamp o zróżnicowanych możliwościach i szerokim przedziale cenowym – od starszych, tańszych SL60W, aż po najnowszą SL300II.



Sprzęt PRO – Godox UL60

Lampa LED Godox UL60 Daylight Bi-Color ranking

Daylight Bi-Color
Pobór mocy: 60 W 78 W
Natężenie
światła (1 m):
31000 lux 27800 lux
Wymiary: 23 ⨯ 12 ⨯ 26 cm
Zasilanie: Sieciowe  
Akumulator 
Inne: Tryby efektowe
Zdalne sterowanie
DMX
W zestawie: Reflektor
Kontroler z adapterem V-Lock
Kabel sieciowy

SPRAWDŹ CENĘ

Lampy z serii SL to prawdziwy unikat w naszym rankingu – jako jedyne w swojej konstrukcji nie posiadają wiatraka, ponieważ został zastąpiony specjalnie zaprojektowanym systemem rozprowadzania ciepła. To właśnie jemu zawdzięczają możliwość bezszelestnej pracy, przez co mogą być wykorzystywane nawet na najcichszych planach filmowych, na których dźwięki otoczenia są równie ważne, co sam obraz.  

Dzięki dwóm rodzajom zasilania możesz zabrać je ze sobą dosłownie wszędzie – doskonale sprawdzą się zarówno w warunkach studyjnych, jak i w plenerze, zasilane z akumulatorów V-Lock. Port DMX znajdujący się na tyle obudowy umożliwia podłączenie lamp do odpowiednich konsolet i kontrolerów sterujących światłem, a solidny, metalowy U-Bracket pozwala na wygodny montaż lampy na statywie oświetleniowym oraz niemal nieograniczoną regulację kąta jej nachylenia. 



Lampy LED powyżej 100 W



Najtaniej – Godox LA150

Lampa LED Godox LA150 Daylight Bi-Color ranking

Daylight Bi-Color
Pobór mocy: 190 W
Natężenie
światła (1 m):
84800 lux 66600 lux
Wymiary: 21 ⨯ 15 ⨯ 22 cm
Zasilanie: Sieciowe  
Akumulator
Inne: Tryby efektowe
Zdalne sterowanie
W zestawie: Reflektor
Kabel sieciowy

SPRAWDŹ CENĘ

Budżetowe rozwiązanie dla ambitnych twórców – lampy z serii LA to wyjątkowo kompaktowe, zasilane sieciowo urządzenia studyjne,  oferujące do tego niezwykle intensywne światło. Niewielka obudowa w zestawieniu z dużą mocą sprawia jednak, że mają one większą tendencją do nagrzewania się, przez co w ich konstrukcji nie dało się pominąć wiatraka, który może się okazać dla niektórych nieco zbyt hałaśliwy. Z tego względu polecamy je głównie na plany teledysków oraz innych realizacji udźwiękawianych w postprodukcji.



Średnia półka – Godox VL150

Lampa LED Godox VL150 ranking

Daylight
Pobór mocy: 150 W
Natężenie
światła (1 m):
61 000 lux
Wymiary: 30 ⨯ 14 ⨯ 18 cm
Zasilanie: Sieciowe  
Akumulator 
Inne: Zdalne sterowanie
W zestawie: Torba
Reflektor
Kabel sieciowy
Kontroler z adapterem NP-F

SPRAWDŹ CENĘ

Szukasz rozwiązania, które będzie najlepszym kompromisem pomiędzy ceną a mocą lampy? Poznaj Godox VL150 – dzięki jej wyjątkowo silnemu światłu, zaskakująco cichym wiatrakom i dwóm rodzajom zasilania będziesz mógł wykorzystać je przy różnych realizacjach, od tych YouTube’owych aż po te profesjonalne. Oświetlenie z tej serii dostępne jest tylko w wersji Daylight – aby w pełni wykorzystać jego potencjał, konieczne będzie dokupienie filtrów zmieniających kolor i temperaturę barwową światła. Lampami VL można także sterować z poziomu aplikacji mobilnej Godox Photo. W każdym z modeli przewidziano także wytrzymały U-Bracket, który pozwala na swobodne operowanie kątem nachylenia lampy, a także solidną torbę transportową. 



Sprzęt PRO – Godox M200

Lampa LED Godox M200 Daylight Bi-Color ranking

Daylight Bi-Color
Pobór mocy: 230 W
Natężenie
światła (1 m):
Brak informacji :(
Wymiary: 43 ⨯ 23 ⨯ 14 cm
Zasilanie: Sieciowe  
Akumulator 
Inne: Tryby efektowe
Zdalne sterowanie
DMX
W zestawie: Torba
Reflektor
Kabel sieciowy
Kontroler z adapterem NP-F

SPRAWDŹ CENĘ

Nasz ranking zamykamy jedną z najlepszych i najmocniejszych lamp dostępnych w ofercie Godox. Oświetlenie z serii M zostało zaprojektowane z myślą o profesjonalnej pracy i łączy w sobie wszystkie cechy spotykane w lampach tego producenta – tryby efektowe umożliwią Ci uzyskanie specyficznego nastroju w kadrze, a zdalne sterowanie ze smartfona ułatwi szybką zmianę charakteru światła, nawet gdy jest ono zamocowane wysoko na planie. Najbardziej ambitne produkcje skorzystają także na funkcji DMX, dzięki której możliwe jest także kontrolowanie światła z poziomu odpowiednich konsol i sterowników. 

Wszystkie urządzenia z serii Godox M występują w wersji Daylight oraz Bi-Color i wyposażone są w niezwykle cichy system chłodzenia. Mimo dość pokaźnych rozmiarów, lampy te zasilać można nie tylko za pomocą kabla sieciowego, ale także dwóch akumulatorów V-Lock. W specyfikacji modeli 200 i 300 prawdopodobnie przez pomyłkę pominięto wartość ich strumienia świetlnego, jednak możecie mieć pewność, że są to potężne lampy – dla porównania, najmocniejszy, 600-watowy model tej serii oferuje aż 198 000 lux w odległości 1 m. Do każdej z lamp dołączana jest solidna torba transportowa, która doskonale ochroni sprzęt podczas licznych przerzutów między lokalizacjami planu filmowego. 

Lampa LED do filmowania Godox M200 Daylight Bi-Color



Podsumowanie

Jak sami widzicie, wybór lampy LED bez odpowiedniej wiedzy o świetle nie jest wcale prostą sprawą. Przeglądając tysiące modeli dostępnych na rynku jesteśmy zasypywani milionami funkcji i parametrów, a każde urządzenie ma według producentów oczywiście same zalety, co w żadnym stopniu nie ułatwia nam zadania. Z drugiej strony, jeszcze niedawno zakup nawet najmniejszej, 30-watowej lampy LED do filmowania wiązał się z wydatkiem powyżej tysiąca złotych, a teraz, w 2022 roku niemal każdy może znaleźć coś dla siebie w odpowiadającym mu budżecie. Mamy tym samym nadzieję, że informacje zawarte w powyższym wpisie nieco ułatwią Wam proces decyzyjny przy zakupie oświetlenia filmowego.

Wszystkie lampy wspomniane w artykule możecie oczywiście zakupić u nas w sklepie z darmową dostawą oraz 2-letnią gwarancją, realizowaną na terenie Polski. Jeśli do lamp będziecie potrzebować także akcesoriów, takich jak statywy czy modyfikatory światła, piszcie do nas śmiało – przygotujemy dla Was kompleksową ofertę, dokładnie dopasowaną do Waszego budżetu sprzętowego.



SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

phone-call.png +48 123576605
mail.png info@foto-tip.pl





SPRAWDŹ NASZE SOCIAL MEDIA

facebook%2040x40.png instagram%2040x40.png youtube%2040x40.png

    Zostaw odpowiedź